لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
نام فایل : دانلود تحقیق بررسی ارتباطات انساني
تعداد صفحات : 13
فرمت : فایل ورد قابل ادیت doc
برای نمونه میتوانید 3 صفحه اول این فایل را در زیر مطالعه کنید. برای خرید فایل کامل به انتهای صفحه مراجعه نمایید
مقدمه
از ارتباطات در ميدان رقابت كار و زندگي به عنوان يك سلاح قدرتمند، اما بيخطر استفاده ميشود.
در عصر حاضر براي انديشمندان و افراد موفق، «ارتباطات» تنها يك واژه نيست. آنان از ارتباطات استنباط عميقتري دارند و در ميدان رقابت كار و زندگي ازآن به عنوان يك سلاح قدرتمند، اما بيخطر استفاده ميكنند؛ زيرا بدون صدمهزدن و آزردن ديگران با بهرهگيري از ارتباط موثر سادهتر از ديگران كه بهاين سلاح تجهيز نيستند، به خواستههاي مشروع خود نائل ميشوند.
همه ما از كودكي شنيدهايم كار را بايد به دست كاردان سپرد، به طور يقيناين افراد كاردان اولين ويژگيشان «ارتباطات قوي» است، اما برخي از اشخاصدخالتهاي بيجا و سماجتهاي غيرموجه در يك امر را با ايجاد ارتباط موثراشتباه ميگيرند كه اين طرز تلقي را بايد اصلاح كنند.
در سازمانها نيز، مديران مجرب ميدانند براي بقاي سازمان خود نياز مبرميبه برقراري ارتباط دارند. قطعاً مديري كه نياز به ايجاد ارتباطات موثرسازماني را حس ميكند، در جنگ رقابت و بقا به ابزارهاي بيشتري مجهز است.
پي.استيفن رابينز، ارتباطات را اينگونه تعريف ميكند: «انتقال مقصود ومنظور يك عضو گروه به ديگري». حال اين سؤال مطرح ميشود: چگونه ميتوانبدون ايجاد ابهام، اين منظور و مقصود سازماني را به طرف مقابل منتقل كرد؟
همواره در يك سازمان محدوديتها و موانعي وجود دارد كه ميتواند در ايجادارتباط اختلال ايجاد كند. اين موانع به دو گروه خارجي و داخلي قابل تقسيمميشوند. موانع خارجي عوامل فيزيكي هستند كه در محيط خارج سازمانميتوانند بر فرآيند ارتباطات تاثير منفي گذاشته و آن را مختل كنند وموانع داخلي مجموعه عوامل درون سازماني هستند كه ميتوانند در جريانارتباط تاثير ناخوشايندي داشته باشند.
تعصبات، اختلاف زبان و عقايد، همهمه و سر و صدا و ذهنيات كليشهاي راميتوان به عنوان برخي از موانع ارتباطات نام برد. با توجه به محدوديتهاو موانعي كه در هر سازماني امكان وجودشان بسيار است، كسب مهارتهايي درارتباطات ضروري به نظر ميرسد. بر همين اساس، راهكارهاي زير توصيه ميشود.
1-مستمعي باشيد كه فعالانه گوش ميدهد: اغلب مردم تفاوتي بين شنيدن وگوش كردن قائل نميشوند، در حالي كه گوش دادن فعال يكي از مهارتهاي ايجادارتباط موثر است و با شنيدن سطحي و بدون توجه بسيار تفاوت دارد. براياينكه بتوان يك مستمع فعال بود، بايد موارد زير را رعايت كرد:
* بايد در چشمان گوينده خيره شد و از توجه به محيط اطراف پرهيز كرد.
* با ژست مناسب و تاييد سر براي گوينده اين اطمينان را حاصل كرد كه باحوصله به سخنان وي متمركز هستيد و دقت و آمادگي لازم جهت شنيدن را داريد.
* از حركات زائد و اضافي و كارهاي حاشيهاي مانند تغيير مكان و صحبت با تلفن همراه اجتناب ورزيد.
* طرح پرسشهاي مرتبط به گوينده اين حس را القاء ميكند كه شما سعي در درك همه جانبه سخنان داريد.
*تفسير و تعبير سخن گوينده مفيد فايده خواهد بود.
* سعي نماييد حتيالامكان حرفهاي گوينده را قطع نكنيد و براي رفع ابهامات احتمالي پس از اتمام سخنان وي، سوالات خود را بپرسيد.
* از پرگويي پرهيز كنيد.
* بدون اينكه سوءتفاهمي صورت گيرد كه گوينده حس كند از شنيدن حرفهايشدلزده و يا بينياز هستيد، به آرامي و احتياط نقش گوينده و شنونده راتغيير دهيد
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان