لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
نام فایل : دانلود تحقیق دیدگاه اخلاق جنسی از نظر استاد مطهری
تعداد صفحات : 5
فرمت : فایل ورد قابل ادیت doc
برای نمونه میتوانید 2 صفحه اول این فایل را در زیر مطالعه کنید. برای خرید فایل کامل به انتهای صفحه مراجعه نمایید
مقدمه :
«و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل»
يكی از نشانههای او ايناست كه خود شما برای شما همسر آفريد تا با او آرامگيريد و ميان شما مهرو محبت قرار داد .
اخلاق جنسی
اخلاق جنسی قسمتی از اخلاق به معنی عام است . شامل آن عده از عادات و
ملكات وروشهای بشری است كه با غريزه جنسی بستگی دارد .
حياء زن از مرد ، غيرت ناموسیمرد ، عفاف و وفاداری زن نسبت به شوهر ، ستر عورت ، ستر بدن زن از غير محارم ، منع زنا ، منعتمتع نظریو لمسی از غير همسر قانونی ، منع ازدواج با محارم ، منع نزديكیبا زن در ايامعادت ، منع نشر صور قبيحه ، تقدس يا پليدی تجرد جزء اخلاقو عادات جنسی بشمارمیروند .
اخلاق جنسی به حكم قوت و قدرت فوق العاده غريزه كه اين قسمت ازاخلاقبشری وابسته به آن است ، همواره مهمترين بخشهای اخلاق به شمار میرفتهاست . ويل دورانت میگويد : " سر و سامان بخشيدن به روابط جنسی هميشهمهمترين وظيفه اخلاقی به شمار میرفته است ، زيرا غريزه توليد مثل ، نهتنها در حين ازدواج بلكه قبل و بعد آن نيز مشكلاتی فراهم میآورد .
علاقه جنسی يا گناه ذاتی
برای ما مسلمانانكه علاقه دو همسر را بيكديگر يكی از نشانههای بارزوجود خداوند میدانيم ( 1)و نكاح را " سنت " و تجرد را يكنوع " شر " حساب میكنيم هنگاميكه یخوانيم يامیشنويم بعضی از آئينها علاقه جنسیرا ذاتا پليد ، و آميزش جنسی را ( ولو باهمسر شرعی و قانونی ) موجبتباهی و سقوط میدانند دچار تعجب می شویم
در آن نقاط دنيا نيز كه دور از تأثير مذهب بودا و مسيح بوده استاديان وراهبانی بودهاند كه طرفداری از تجرد میكردهاند ، مانند "
اسنيتها " در ميانيهوديان و بدين طريق يك نهضت عمومی رياضت دردنيای قديم ايجاد شد . در يونان وروم متمدن نيز طريقه كلبيون جای طريقهاپيكور را گرفت . افلاطونيان نو نيزباندازه كلبيون رياضت طلب بودهاند.
از ايران ، اين عقيده ( دكترين ) بسمتباختر پخش شد كه ماده عينتباهی است و به همراه آن اين اعتقاد به وجود آمد كههر گونه رابطه جنسیناپاك است و اين عقيده با جزئی اصلاح ، اعتقادكليسای مسيحيت محسوب گرديد[1]
منشأ این گونه افکار و عقاید چیست ؟
ظاهرا علت اينكه فكر پليدی " علاقه و آميزش جنسی " در ميان مسيحيانتا اين حداوج گرفت ، تفسيری بود كه از بدو تشكيل كليسا ، از طرف كليسابرای مجرد زيستنحضرت عيسی مسيح ، صورت گرفت . گفته شد علت اينكهمسيح تا آخر مجرد زيست پليدیذاتی اين عمل است و به همين جهت روحانيين مقدسين مسيحی شرط وصول به مقامات روحانی را آلوده نشدن به زن در تماممدت عمردانستند و " پاپ " از ميان اينچنين افرادی انتخاب میشود .
به عقيده اربابكليسا تقوا ايجاب میكند كه انسان از ازدواج خودداری كند، راسل میگويد : " دررسالات قديسين به دو يا سه توصيف زيبا از ازدواجبرمیخوريم ، ولی در سايرموارد ، پدران كليسا از ازدواج به زشتترينصورت ياد كردهاند .
راسل میگويد : " طبق نظريه سن پول ، مسئله توليد نسل هدف فرعی بوده وهدف اصلیازدواج همان جلوگيری از فسق بوده است ،اين نقش اساسی ازدواج است كه در حقيقت دفع افسد به فاسد شمرده است[2] "
كليسا ازدواج را غير قابل فسخ ، و طلاق را ممنوع میشمارد ، گفتهمیشود كليساخواسته است بدين وسيله ازدواج را تقديس و از تحقير آنبكاهد .
اخلاق جنسی از نظر اسلام
از نظر اسلام روابط جنسی را فقط مصالح اجتماعی حاضر يا نسل آينده محدودمیكندو در اين زمينه تدابيری اتخاذ كرده است كه منجر به احساسمحروميت و ناكامی وسركوب شدن اين غريزه نگردد .
در حديثی میخوانيم : " من اخلاق الانبياء حب النساء » [3]رسول اكرم(ص ) وائمه اطهار ( ع ) طبق آثار و روايات فراوان كه رسيده است ،محبت و علاقه خود رابه زن در كمال صراحت اظهار میكردهاند و بر عكسروش كسانی را كه ميل بهرهبانيت پيدا میكردند سخت تقبيح مینمودند .
[1]- كتاب زناشوئی و اخلاق صفحه 25 و 26
[3]- وسائل جلد 3 صفحه 3
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان